Menü

Ügyfélszolgálat

+36 (70) 314 9095

 

Deboti Blog

Sallai Gábor /Kékszalag II., Európa Bajnok futam győztes, sokszoros Magyar Bajnok, volt válogatott vitorlázó írását olvashatják az alábbiakban.

America's Cup 2021 - Auckland - Az előkészületek

 1851-ben rendezték meg az első America’s Cup vitorlásversenyt Wight-szigete körül. Azóta nagyjából négyévente rendezik meg úgy, hogy a mindenkori nyertes és kihívója szabja meg a feltételeket, így a verseny helyszínét és azt is, milyen hajóval kívánnak versenyezni. Ez a verseny tehát nem szimpla vitorlásverseny, hanem „A vitorlásverseny”, annak ellenére, hogy rendkívül összetett és sokszor nem is magáról a vitorlázásról szól. Hogy miért is mondom ezt? Mert ez egy fejlesztési verseny is, rengeteg kémkedéssel, színleléssel, szimulátoros teszteléssel, jogászkodással a háttérben. Miután valamelyik csapat megnyeri az AC-t, egy egyesület jellemzően még az adott órában benyújtja szándékát az új címvédő csapatvezetőjének. Ekkor általában hatalmas a barátság és ölelkezés, amely viszony e négyéves időciklus során olykor erősen erodálódik és ellenséges viselkedéssé alakul át. A tét az America’s Cup, melynek megszerzése legalább akkora presztízs, mint fociban a Világbajnokságot megnyerni.

Miután az Emirates Team New Zealand 2017-ben megnyert az America’s Cupot, a Circolo della Vela Sicilia vált az első számú kihívóvá. A kihívót a Luna Rossa Prada Pirelli képviseli és csapatvezetője az a Max Sirena, aki az előző kampány során a mostani címvédőnek dolgozott. A kezdeti baráti összeborulás a két fél között most is nagyot változott és már csak hivatalos úton tárgyal a két fél egymással. Szerencsére az elején rögzítették, hogy a közösen megválasztott bírói testület döntsön vitás kérdésekben, mert az utóbbi időben bőven akadt olyan kérdés, amiben nem értenek egyet a felek. 

A mostani kiírás értelmében 75 láb hosszú hajókkal versenyeznek, de a hagyományos szót teljes mértékben mellőznünk kell. Ahogyan a képeken is látható, nincs klasszikus tőkesúly, sem svert. A foilok, amelyek messze a hajó oldala mellett nyúlnak a vízbe azt a célt szolgálják, hogy a hajótestet kiemeljék a vízből, így lecsökkentve az ellenállást és növelve a sebességet. Ezzel a hajók 50 csomó feletti sebességet fognak elérni (20-30 csomós VMG-t cirkáló szakaszban), ezzel a négy résztvevő csapat a létező leggyorsabb egytestű hajóosztályt alkotta meg. 

Minden csapat két hajót építhetett a kampány során, de a második hajók rengeteget késve készültek csak el. Mivel hivatalosan nem vitorlázhat együtt két hajó csapaton belül sem és csapatok között sem, ezért különösen nehéz a hatékony tesztelés, ami elengedhetetlen egy ütős kampány során. Most viszont már azokat a hajókat láthatjuk, amelyekkel az AC során is találkozni fogunk. Ezeken már csak minimálisan tudnak változtatni a csapatok (később talán erről is lesz valami). És ahogyan sejteni lehetett az utolsóként felavatott új-zélandi hajó is beállt a sorba, így a második generációs hajóknál már inkább gondolná azt az ember, hogy ezek egy osztályba tartoznak, a külsejük kezd már egymáshoz hasonlítani. Az új hajó, melyet ‘Te Rehutai’ névre kereszteltek, formavilágában erősen mást mutat, mint az első generációs Te Aihe. A Te Rehutai elnevezés maori nyelven (Új-Zéland egyik hivatalos nyelve) valami olyasmit tesz amúgy: “Hol az óceán átlényegül, energizálja erőnket és elszántságunkat”.

  Míg az első hajók közül kettő a skiffek és kettő a scow formavilágra hajazott, addig a második generációs hajóknál egyértelműen a skiffes formavilág lett a nyerő, tehát az ETNZ és a Luna Rossa indult meg az optimális irányba tavaly. Az ellenlábasok új hajói már sokkal hasonlóbbak egymáshoz is, alapkoncepcióban talán az olasz design lett a nyerő. 

Minden csapat azt hangsúlyozza, hogy a hajók arra születtek, hogy repüljenek, de valamennyire számolni kell azzal is, hogy úsznak a hajók és így is manőverképesek maradjanak, tehát ne csússzon sokat oldalra egy hajó akkor se, amikor lassú. De a gerinc/kitüremkedés (keel/bustle) fő célja az, hogy hozzásegítse a hajót a mielőbbi repüléshez. Dan Bernasconi (ETNZ vezető tervező) és Nick Holroyd (INEOS vezető tervező) is azt hangsúlyozta, hogy amint még a vízben úszva elkezd gyorsulni és emelkedni a hajó, akkor mihamarabb csökkenjen a vízkiszorítás azáltal, hogy elkeskenyedik a hajó úszófelülete. 

A csapatok rendkívül kevés képet és videót tesznek közzé, annak érdekében, hogy az általuk fejlesztett innovatív megoldásokat egyszerűen ne nyúlják le a csapatok. Minél kevesebb az információ annál jobb. Természetesen a versenyeken már mi nézők is látni fogunk minden fontos adatot. 

A hajótest formája persze csak egy dolog a sok közül az AC75-ösöknél, komplex feladata van és egy szerves egység részét képezi, amiben benne van az árbóc, a vitorlák és a foilok is. 

 Ha mélyebben is érdekel az America's Cup, akkor kövesd oldalunkat továbbra is, ahol Sallai Gábor újabb és újabb írásaival találkozhatsz a jövőben is. 

 És hogyan is néz ki menetben, amiről fent írtam: https://www.youtube.com/watch?v=XaF9gjSqrc4&feature=emb_title&ab_channel=GillesMartin-Raget

A menetrend a következő: 

2020. December 17-20. A harmadik ACWS esemény és Christmas Cup Auckland

2021. Január 15 - Február 22. PRADA Kupa - Kihívó Kiválasztási Verseny

2021. Március 6-15.: America’s Cup Match