Sallai Gábor /Kékszalag II., Európa Bajnok futam győztes, sokszoros Magyar Bajnok, volt válogatott vitorlázó írását olvashatják az alábbiakban.
America's Cup 2021 - Auckland - Az előkészületek
Miután az Emirates Team New Zealand 2017-ben megnyert az America’s Cupot, a Circolo della Vela Sicilia vált az első számú kihívóvá. A kihívót a Luna Rossa Prada Pirelli képviseli és csapatvezetője az a Max Sirena, aki az előző kampány során a mostani címvédőnek dolgozott. A kezdeti baráti összeborulás a két fél között most is nagyot változott és már csak hivatalos úton tárgyal a két fél egymással. Szerencsére az elején rögzítették, hogy a közösen megválasztott bírói testület döntsön vitás kérdésekben, mert az utóbbi időben bőven akadt olyan kérdés, amiben nem értenek egyet a felek.
A mostani kiírás értelmében 75 láb hosszú hajókkal versenyeznek, de a hagyományos szót teljes mértékben mellőznünk kell. Ahogyan a képeken is látható, nincs klasszikus tőkesúly, sem svert. A foilok, amelyek messze a hajó oldala mellett nyúlnak a vízbe azt a célt szolgálják, hogy a hajótestet kiemeljék a vízből, így lecsökkentve az ellenállást és növelve a sebességet. Ezzel a hajók 50 csomó feletti sebességet fognak elérni (20-30 csomós VMG-t cirkáló szakaszban), ezzel a négy résztvevő csapat a létező leggyorsabb egytestű hajóosztályt alkotta meg.
Minden csapat két hajót építhetett a kampány során, de a második hajók rengeteget késve készültek csak el. Mivel hivatalosan nem vitorlázhat együtt két hajó csapaton belül sem és csapatok között sem, ezért különösen nehéz a hatékony tesztelés, ami elengedhetetlen egy ütős kampány során. Most viszont már azokat a hajókat láthatjuk, amelyekkel az AC során is találkozni fogunk. Ezeken már csak minimálisan tudnak változtatni a csapatok (később talán erről is lesz valami). És ahogyan sejteni lehetett az utolsóként felavatott új-zélandi hajó is beállt a sorba, így a második generációs hajóknál már inkább gondolná azt az ember, hogy ezek egy osztályba tartoznak, a külsejük kezd már egymáshoz hasonlítani. Az új hajó, melyet ‘Te Rehutai’ névre kereszteltek, formavilágában erősen mást mutat, mint az első generációs Te Aihe. A Te Rehutai elnevezés maori nyelven (Új-Zéland egyik hivatalos nyelve) valami olyasmit tesz amúgy: “Hol az óceán átlényegül, energizálja erőnket és elszántságunkat”.
Míg az első hajók közül kettő a skiffek és kettő a scow formavilágra hajazott, addig a második generációs hajóknál egyértelműen a skiffes formavilág lett a nyerő, tehát az ETNZ és a Luna Rossa indult meg az optimális irányba tavaly. Az ellenlábasok új hajói már sokkal hasonlóbbak egymáshoz is, alapkoncepcióban talán az olasz design lett a nyerő.
Minden csapat azt hangsúlyozza, hogy a hajók arra születtek, hogy repüljenek, de valamennyire számolni kell azzal is, hogy úsznak a hajók és így is manőverképesek maradjanak, tehát ne csússzon sokat oldalra egy hajó akkor se, amikor lassú. De a gerinc/kitüremkedés (keel/bustle) fő célja az, hogy hozzásegítse a hajót a mielőbbi repüléshez. Dan Bernasconi (ETNZ vezető tervező) és Nick Holroyd (INEOS vezető tervező) is azt hangsúlyozta, hogy amint még a vízben úszva elkezd gyorsulni és emelkedni a hajó, akkor mihamarabb csökkenjen a vízkiszorítás azáltal, hogy elkeskenyedik a hajó úszófelülete.
A csapatok rendkívül kevés képet és videót tesznek közzé, annak érdekében, hogy az általuk fejlesztett innovatív megoldásokat egyszerűen ne nyúlják le a csapatok. Minél kevesebb az információ annál jobb. Természetesen a versenyeken már mi nézők is látni fogunk minden fontos adatot.
A hajótest formája persze csak egy dolog a sok közül az AC75-ösöknél, komplex feladata van és egy szerves egység részét képezi, amiben benne van az árbóc, a vitorlák és a foilok is.
Ha mélyebben is érdekel az America's Cup, akkor kövesd oldalunkat továbbra is, ahol Sallai Gábor újabb és újabb írásaival találkozhatsz a jövőben is.
És hogyan is néz ki menetben, amiről fent írtam: https://www.youtube.
A menetrend a következő:
2020. December 17-20. A harmadik ACWS esemény és Christmas Cup Auckland
2021. Január 15 - Február 22. PRADA Kupa - Kihívó Kiválasztási Verseny
2021. Március 6-15.: America’s Cup Match
Tegnap greenwhichi idő szerint 19.00 órakor Alex Thomson lehetséges hajó szerkezeti problémákról számolt be csapatának. A csapat tájékoztatta a verseny rendezőjét a lehetséges problémáról. Közben Alex sebességét csökkentette, elsőszámú feladattá vált a hajó épségének megőrzése, az emberi élet megóvása. Eddigi riválisai, már messze járnak tőle.
1. Thomas RUYANT/LinkedOut
2. Charlie DALIN/APIVIA 71 km
3. Alex THOMSON/HUGO BOSS 135 km
4. Jean LE CAM/Yes We Cam! 504 km
5. Kevin ESCOFFIER/PRB 584 km
6. Boris HERRMANN/SEAEXPLORER - YACHT CLUB DE MONACO 657 km
Nők sorrendje:
1. Isabelle JOSCHKE/MACSF (abszolút 15. 1684 km)
2. Clarisse CREMER/BANQUE POPULAIRE X ((abszolút 16. 1854 km)
3. Pip HARE/MEDALLIA (abszolút 22. 3245 km)
4. Alexia BARRIERTSE /4MYPLANET (abszolút 25. 3809 km)
5. Miranda MERRON/CAMPAGNE DE FRANCE (abszolút 26. 3840 km)
Jérémie BEYOU/CHARAL hátránya 5844 km az elsőtől és 1400 km a közvetlen előtte lévő a versenyben 31. Kojiro SHIRAISHI/DMG MORI Global One-tól.
A verseny egyik fordulópontja előtt vagyunk. Nem kisebb jelentősége van az előttünk lévő pár napnak, mint ki éri el a Déli-óceánt először. A gyors hajók, a nagy sebesség következtében észak-dél irányban is ruhannak át a szélességi körökön, így a versenyzőknek rendkívül hamar kell aklimatizálódniuk a gyorsan változó hőmérsékletekhez. Őszben indultak, majd dél felé haladva elérték pár napja az egyenlítőt, ahol rekkenő melegben vitorláztak. 2 napja már, hogy 40 km/h körüli sebességgel vágtatnak dél felé. Ez alatt a két nap alatt ezek a hajók akár 1000 km megtételére is képesek. Egy szélességi fok 111 kilométernek felel meg, azaz két nap alatt 9 szélességi fok is átléphető. Elméleti síkon az egyenlítőtől a mérsékelt égövbe 4 napon belül, a mérsékelt égövből a hideg övezetbe 10 napon belül elérhet egy modern versenyhajó. A meleg szobából ezek a számok akkor nyernek értelmet, ha felfűtjük 30 fokra vagy a fölé lakásunkat és így töltünk el pár napot, majd 14 nap múlva lakáson kívül költözünk egy fűtetlen sátorba, hogy megtapasztaljuk a 0 fok alatti hőmérsékletet. Persze ez csak a hőkülönbség része a versenynek, ehhez szükséges még az alvatlanságot és a mellé párosuló tervezési folyamatokat és fizikai folyamatokat is hozzá szimulálni.
Ryuant átvette a vezetést!
MBM Sailing Team jelenti:
Nem adtuk fel, végig küzdöttünk, kat 4. helyen futottunk be óriási akarattal! Köszönjük a partnereink, szurkolóink támogatását! Gratulálunk a győzteseknek, dobogósoknak. Jövőre újra harcba szállunk. Talán két testen?
3. oldal / 4