Ügyfélszolgálat

+36 (70) 314 9095

 

Deboti Blog

Cikk szerzője: Sallai Gábor

A csütörtöktől-vasárnapig tartó America’s Cup előversenye sikeresen lezajlott és a címvédő Emirates Team New Zealand sikerét hozta. Mi nézők sokszor örülhettünk és az esemény kicsit előre is vetítette mire számíthatunk a kihívók versenyén és márciusban a Kupa küzdelmei során. De volt sok bosszús pillanata is a hétvégének, szerencsére a hajnali közvetítést már reggel meg lehetett nézni ismétlésben, így át lehetett tekerni a szerencsétlen halasztásokat. 

Amint írtam korábban a kihívó Luna Rossa és a címvédő ETNZ között nem éppen pazar a kapcsolat. A versenyeken kívüli vitorlázás erős korlátozás alá esik, ami azt jelenti, hogy két hajó nem vitorlázhat együtt. A versenyvitorlázásban ez nagyon komoly probléma, mert az állandóan változó szélviszonyok miatt úgy tud az ember csak igazán sebességet fejleszteni egy vadonatúj hajóosztályban, ha van egy nagyon hasonló hajó, akihez tud folyamatosan viszonyítani. Mivel két hajó december elejéig nem tudta ezt megtenni, ezért mindenki kénytelen volt egyedül fejleszteni. Ez tulajdonképpen vakrepülést jelent és emiatt került hatalmas hátrányba az egyik kihívó, a brit INEOS. Amíg magukban vitorláztak, azt is hihették, hogy jó úton járnak, de az első közös edzéseken kiderült, hogy az is problémás, hogy körbeérjenek a pályán. Ha pedig sikerült, akkor nagyon csúnyán lemaradtak. 

Az első edzésekről kikerült videókon még azt láttuk, hogy a címvédő Emirates Team New Zealand messze a legmagabiztosabb és a leggyorsabb. Ennek felismerése után az amerikai és a brit csapat vissza is vonult fúrni-faragni 75 lábas hajóikat. Az edzéseket hamarosan az AC előversenye követte, ahol a youtube-os közvetítés segített abban, hogy kicsit reálisabban lássuk ki hol is tart a felkészülésben. Ajánlom mindenkinek, hogy nézzen bele az első három nap futamaiba. 

A csapatok közötti különbséget több tényező is okozhatja, de valószínűleg a foil kialakítása a leghangsúlyosabb. A foil mérete, kialakítása, állása, precíziós trimmelése között lehet nagyobb különbség a csapatok között (természetesen az aero és hidro ellenállást is szem előtt tartva), hiszen az emelést döntően ez a laterálfelület határozza meg. De nem lenne bölcs dolog egyetlen dologra leszűkíteni a sebességkülönbség okait. A vitorla, a csapatmozgás, a bumm megléte vagy annak hiánya, a manőverek mind-mind hozzájárulnak az összteljesítményhez és a versenyben eltöltött időhöz. Az INEOS ezért is van nagy bajban, mert ők mintha minden területen el lennének maradva és a gyakorlás/további vízi tesztek hiánya miatt ezt mind elég nehéz lesz orvosolni. 

A büntetési rendszer nagyon nem az igazi. Ezt egy ilyen radikális osztálynál testre kellene szabni és szerintem egyértelműen mellélőttek a büntetés mértékével, ami azt jelenti, hogy két hajó találkozásánál 50 méteres büntetést (lemaradást) szabnak ki a szabályt sértő hajóra. A hosszú hétvégén megrendezett verseny első napján az amerikai csapat meg is kapta a büntetést az utolsó futamban a címvédő ellenében és volt is egy pont amikor elméletileg le is maradt 50 métert, semlegesítve ezzel a fiaskót. Eze azonban sem az átlagos nézők, sem a vitorlázók számára nem volt világos, annyira gyorsan végbement. Ennél sokkal nagyobb hátrányt szenved el egy csapat, ha például rajt előtt kényszerül arra, hogy a hajótest ne a víz felett haladjon foilon szárnyalva, hanem a vízben úszó üzemmódban poroszkáljon, hiszen innét rengeteg idő és hátrány újra kiemelni a komplett hajótestet. Ennek az ismeretnek a fényében a csapatoktól elég agresszív rajtokat várhatunk a következő versenyeken. 

A csapatok most újra fejlesztési üzemmódba váltanak, de persze a vízre is kilátogatnak hellyel-közzel, mert január 15-ig még rengeteg sebességet lehet gyűjteni, amitől azt várjuk, hogy kiegyenlítettebbek lesznek az erőviszonyok. A realitás talaján állva az ETNZ, a Luna Rossa és az American Magic áll igazán harcban a kupáért, az INEOS-ra inkább csak a résztvevő szerepét osztották, pedig 110 millió fontot csak elköltöttek valamire ők is. Ha van visszaút onnét, ahol ők vannak, akkor az biztos bekerül a vitorlázás csodái közé. 

A verseny közvetítése és korábbi futamok itt tekinthető meg: https://www.youtube.com/channel/UCo15ZYO_XDRU9LI30OPtxAg